discriminatie bij corporatie

discriminatie bij woningcorporatie in Valkenswaard

We hebben de hand weten te leggen op documenten, maar ook andere signalen binnengekregen, waaruit blijkt dat sprake is van willekeur en #discriminatie (en intimidatie) bij een #woningcorporatie in het Brabantse #Valkenswaard. In ieder geval voor wat betreft verhuurders’ beleid, en de handhaving ervan, ten aanzien van airco’s en beveiligingscamera’s van huurders.

Opvallend is hierbij dat de directeur van die woningcorporatie totaal onbereikbaar is voor een gesprek.

autoriteit woningcorporaties

Hoewel de #Autoriteit woningcorporaties (hierna: “Aw”) tot doel heeft iedere vorm van ‘discriminatie’ en ‘intimidatie’ in de #sociale huursector tegen te gaan, doet de #Aw hier merkwaardig genoeg in de praktijk – zelfs na klachten erover – helemaal niets tegen.

De Aw ziet slechts toe op wat ze noemt 'governance': of alles (althans op papier) procedureel geregeld is. Dat wil zeggen: of er een klachten- en geschillen-regeling is, ongeacht hoe die er uitziet en hoe daar feitelijk invulling aan gegeven wordt.

Bovendien negeert de Aw, wanneer er iets mis is, categorisch signalen die erop wijzen dát er iets mis is.

De Aw kijkt er niet naar of die procedures op zichzelf en in de praktijk aan de huurders ook voldoende rechtsbescherming bieden en waarborgen in zich hebben voor een 'eerlijk proces'.

Oftewel, er staat een woningcorporatie niets in de weg om haar huurders naar believen en eigen goeddunken, dus geheel willekeurig, te behandelen.

Een woningcorporatie kán dat (nog) doen, bij gebrek aan effectief toezicht en controle op haar handelen tegenover huurders en bij gebrek aan handhaving door de Aw (of enige andere ‘instantie met toezicht en handhaving belast’).

wet goed verhuurderschap

Ingevolge de “Wet goed verhuurderschap” kunnen huurders van woningcorporaties zich sinds kort met een klacht tot de Aw wenden als de corporatie zich (door bijv. discriminatie en #intimidatie) niet als een ‘goed verhuurder’ gedraagt, in de zin van die wet.

Die wet biedt echter feitelijk geen enkele (zelfs niet eens een perspectief op enige vorm van) rechtsbescherming voor huurders van woningcorporaties, als hen het ongeluk treft door de corporatie te worden geknecht, nu de Aw zich categorisch volledig afzijdig houdt.

De “Wet goed verhuurderschap” is voor huurders van corporaties tot nu toe in wezen dus slechts een “wassen neus” gebleken.

Valkenswaardse kwestie

Bij de #Valkenswaardse woningcorporatie was het in een individueel geval duidelijk dat het standpunt van de #corporatie behept was met een ‘motiveringsgebrek’ (het ontbeerde een feitelijke en/of juridische grondslag), waardoor het nog enkel gebaseerd was op “los zand”. Maar het standpunt van de woningcorporatie werd, zelfs na daar uitdrukkelijk op gewezen te zijn, door haar toch niet gewijzigd.

Hierdoor werd een huurder in zijn belangen geschaad, zonder dat hij de mogelijkheid had er iets tegen te doen. De reden: omdat de procedures er niet in voorzien. De huurder alzo, naar het lijkt, rechteloos latend.

Bovendien werd in de daarbij gevolgde procedure geen ruimte gelaten voor een weerwoord of dialoog, waardoor geen sprake was van één van de meest fundamentele processuele vormvoorschriften: ‘hoor en wederhoor‘.
Zonder ‘hoor en wederhoor’ kan er echter geen sprake zijn van een ‘eerlijk proces’. De in dezen gevolgde procedure voldeed immers niet aan de meest essentiële eisen van de ‘goede procesorde’, was daarmee in strijd.

toeslagenaffaire

In bepaalde opzichten zijn er in zekere zin parallellen te trekken met de bekende “Toeslagenaffaire”.

Procedureel léék het er in de "Toeslagenaffaire" op dat alles goed geregeld was (want de gedupeerden hadden de mogelijkheid van bezwaar en beroep, toegang tot de rechter, et cetera...), maar we weten nu inmiddels allemaal wel beter!

Want door met handen en voeten gebonden zijn van de rechter aan rigide wetten en geen rekening te houden met de 'menselijke maat', zijn veel jonge gezinnen onherstelbaar beschadigd.

woningcorporaties op gebrekkige wijze bestuurd

Er is in Nederland nog meer aan de hand.
De speciale VN-rapporteur voor huisvesting, Balakrishnan Rajagopal, bracht het probleem al, op een voor Nederland wel erg pijnlijke manier, aan het licht.
Deze Amerikaanse hoogleraar ‘Recht en Ontwikkeling’ legt in zijn rapport van 28 februari 2024 de vinger precies op de zere plek.

De man had in december 2023 een onderzoek ingesteld en kwam daarna tot een schokkende conclusie: “Woningcorporaties worden op gebrekkige wijze bestuurd“.

Ook constateert hij dat in Nederland de rechtsbescherming voor huurders van woningcorporaties in ernstige mate tekortschiet.

Rajagopal beveelt daarom aan het in Nederland mogelijk te maken dat huurders van woningcorporaties zich met hun eventuele klachten ook tot de Nationale Ombudsman kunnen wenden.

Het AD citeert: “Laat de Nationale Ombudsman ook klachten in behandeling nemen van huurders van sociale huisvesting.”

In het rapport van VN-rapporteur Rajagopal staat op pagina 16 bij randnummer 67, hoofdstuk “V. Recommendations”, onder “(b) Administrative:”, sub (iv), het volgende:

“(iv)  Authorize the National Ombudsman to receive complaints from residents of social housing and ensure adequate oversight of social housing associations through appropriate mechanisms;”

conclusie

De kritiek van de VN-rapporteur op het gebrek aan voldoende rechtsbescherming voor huurders van sociale huurwoningen is, zo blijkt in het Valkenswaardse, volkomen terecht.

Het is daarom de hoogste tijd dat de wetgever het hier geschetste rechtsvacuüm en het (althans naar het lijkt) rechteloos zijn van huurders in de sociale huursector gaat repareren.

Bovendien is het hoog tijd dat er meer toezicht en controle komt op de wijze waarop woningcorporaties hun huurders bejegenen. En dat zo nodig ook handhavend wordt opgetreden tegen woningcorporaties, als ze zich niet als een ‘goed verhuurder’ gedragen in de zin van de hierboven aangehaalde wet. Het enkel toezien op de ‘governance‘ volstaat niet, want leidt in de praktijk tot excessen, zo is gebleken.

Een motie of (initiatief-)wetswijzigingsvoorstel van de Tweede Kamer zou daarvoor eventueel de aanzet kunnen geven en ook het meest voor de hand liggend zijn.

(Druk op de RODE KNOP om terug te gaan naar ACTUEEL.)